Europhoto - úvodná stránka
Vyhľadávanie Moje konto
 
  Vyhľadať v kategórii:  
klúčove slovo
 
 





Partneri







Prihlásenie:

meno
heslo

Registrácia


Využite všetky možnosti a funkcie fotobanky.
Zaregistrujte sa

Panasonic Lumix FX-30

03.04.2007



 

Nový prístroj je vlajkovou loďou Lumixov FX a pýši sa titulom najkompaktnejší fotoaparát so širokouhlým objektívom začínajúcim na ohniskovej vzdialenosti 28mm. Je zaujímavé, ako si výrobcovia hľadajú svoje naj v danej kategórii fotoaparátov. Samozrejme, nič to však nemení na fakte, že ak hľadáte fotoaparát so širokouhlým ohniskom 28mm (v prepočte na kinofilm) a chcete ho najtenší a najmenší, FX-30 takým k dnešnému dátumu naozaj je. Veď meria iba 22mm do hrúbky.  

 

 

 

Dizajn a ergonómia

V jednoduchosti je krása a tento Lumix je naozaj štýlový. My sme na test dostali jeho striebornú verziu, no viem si predstaviť, že čierna alebo tmavomodrá by mu slušala nemenej. Na prednej strane fotoaparátu nájdete iba objektív, blesk a asistenčné svetlo zaostrovania. Na pravej strane je výbežok, ktorý pôsobí viac ako dizajnový prvok ako by mal napomáhať držaniu fotoaparátu. Na zadnej strane aparátu upúta veľký, 2,5 palcový širokouhlý displej s 207 tisíc obrazovými bodmi. Ten zaberá drvivú väčšinu plochy na zadnej strane aparátu. Vpravo od displeja sa potom nachádzajú ovládacie prvky a to hlavný otočný kotúč, či skôr koliesko na voľbu základných režimov fotografovania, ktoré je z 2/3 zapustené do horného panela fotoaparátu. To trochu znejasňuje a spomaľuje jeho používanie, keďže stále vidíte iba susednú pozíciu na koliesku a teda nemôžete rýchlo otočiť kolieskom napr. o 180 stupňov a zastaviť rýchlo na vybranej voľbe, keďže tá je ukrytá pod horným panelom. Pod kolieskom je voľné miesto s 9 miniatúrnymi protišmykovými výčnelkami, na ktorom prirodzene spočinie palec pravej ruky pri držaní fotoaparátu a má za následok spevnený úchop fotoaparátu pri jeho používaní. Mimochodom, je obdivuhodné, že Panasonic na takom malom prístroji dokázal nájsť to malé, ale o to dôležitejšie voľné miesto. Pod voľným priestorom sa potom nachádzajú štyri smerové tlačidlá s tlačidlom set/menu na potvrdenie voľby a vstup do menu fotoaparátu. Okrem funkcie pohybu v menu a voľbách majú tieto tlačidla v režime fotografovania priamy prístup k najčastejšie používaným funkciám a to k samospúšti, korekcii expozície, režimom blesku a k vyvolaniu vyfotografovaných záberov na obrazovku (review). Posledné dve tlačidla na zadnej strane sú dvojfunkčné a v režime fotografovania ovládajú režim zobrazenia displeja a ovládanie funkcií fotografovania (stabilizátor obrazu, kontinuálne snímanie, vyváženie bielej WB, citlivosť snímača ISO, rozlíšenie, kvalita JPG kompresie) a v režime prehrávania podobne režim zobrazenia displeja a vymazanie fotografií. Samozrejme v menu fotoaparátu sa potom nachádzajú ďalšie nastavenia, z ktorých je hádam vhodné spomenúť možnošť meniť pomer strán obrazu. Pri širokouhlom pomere strán 16:9 alebo aj 3:2 na dosiahnutie žiadaného pomeru strán tieto na rozdiel od svojho väčšieho príbuzného Lumixu LX-2 orezáva a výsledné rozlíšenie je potom cca. 6,3 Mp (3:2) alebo 5,3 Mp (16:9). Užitočnou pri zložitých svetelných podmienkach je možnosť bodového merania svetla, ktoré oceníte zvlášť pri fotografovaní v protisvetle. Užívateľskému komfortu napomáha možnosť zobraziť na displeji histogram alebo vodiace čiary pre jednoduchšiu kompozíciu alebo vyrovnanie horizontu. Na hornej lište fotoaparátu sú otvory mikrofónu a reproduktora, hlavný zapínač On/Off, tlačidlo spúšte s prstencom na zmenu ohniskovej vzdialenosti a nakoniec už spomínané otočné koliesko na voľbu základných režimov fotografovania. Ľavá strana fotoaparátu je voľná, na pravej sú dvierka s konektormi AV/USB a napájania. Nakoniec na spodnej strane nájdete kryt na batériu a SD kartu a závit na statív. Až na trochu miniatúrne tlačidlá a menej praktické koliesko na voľbu režimov fotografovania nemám voči ovládaniu na FX-30 výhrady. Milo ma prekvapila voľná zdrsnená plocha na zadnej strane pre oporu palca a dokonca estetický výstupok na prednej strane napomohol stabilite vo vertikálnom smere pre fotografovaní.  

V praxi
Fotoaparát je vcelku svižný. Štart cca.2s síce nie je vrcholný v tejto triede, ale nie je ani  pod priemerom. Vďaka rýchlemu zaostrovaniu prvý snímok urobíte za cca. 2,3 s. Zaostrovanie na širokom konci sa pohybovalo v rozmedzí 0,2-0,3 s a 0,5-0,6 s na dlhom konci, čo sú potešujúce skutočnosti. Ani prezoomovanie z jedného konca objektívu (28mm) na druhý (100mm) veľmi nezdržiava a trvá primeraných 2s. Po zaostrení sme oneskorenie spúšte v našich podmienkach nevedeli odmerať. Aj v prípade tohto kompaktu sa niekedy v znížených svetelných podmienkach na dlhšom konci objektívu vyskytli problémy s ostrením, hlavne na menej kontrastné predmety, ale to je všeobecná vlastnosť kompaktných fotoaparátov, ktorá vyplýva z fyzickej stavby objektívov aj z relatívne veľkého úbytku svetelnosti na dlhom konci objektívu. V prípade FX-30 je to rozdiel f2,8 na ohnisku 28mm a f5,6 pri ohnisku 100mm (v prepočte na 35mm film). Fotoaparát ponúka aj kontinuálne snímanie, ktoré zvláda priemerne 7-8 obr. (štandardná kvalita) vo frekvencii 2 - 3 obr./s. Samozrejmosťou je aj video a to okrem klasických pomerov strán a rozlíšení môžete nahrávať aj v širokouhlom pomere v rozlíšení 848 x 480 bodov a vo frekvencii 30obr./s. Vyzdvihnúť musím aj stabilizáciu obrazu, ktorá bola donedávna výsadou niekoľkých fotoaparátov a dnes je súčasťou výbavy každého lepšieho kompaktu. Našťastie! Stabilizácia u Panasonic FX30 je optická v pravom zmysle slova a nežiadúce vibrácie alebo hýbanie aparátom je kompenzované pohybom optického člena v objektíve, ktorý vyrovnáva otrasy tak, aby aj pri dlhších časoch závierky ostal zachytený obraz ostrý. Jednoducho povedané, aj tam, kde by ste inokedy museli použiť blesk alebo by ste fotografiu rozmazali pre zníženú hladinu osvetlenia môžete teraz fotografovať bez blesku a udržať fotografiu stále ostrú. Samozrejme, ani toto riešenie nie je všemohúce a podľa okolností (ohnisková vzdialenosť objektívu, svetelnosť, citlivosť ISO...) funguje do určitej hranice. Pri sekundovej alebo dlhšej expozícii je aj stabilizátor zbytočný a teda nemôže suplovať statív.   Ale vráťme sa naspäť k stabilizátoru u FX30. Ten sa ukázal ako efektívny a na ohnisku 28mm umožnil fotografovať záviekou 1/8s, pri ktorej bol obraz úplne ostrý. Významne tak posúva možnosti fotoaparátu pracovať aj na menej osvetlených miestach. Stabilizátor však nemusí byť vždy najlepším riešením ani pri pohybujúcich sa objektoch. Pomocou neho síce udržíte ostrú nehybnú scénu, ale ak v nej máte pohybujúci sa objekt, ten ostane rozmazaný svojim pohybom. Pokiaľ to nie je zámer autora, je takéto rozmazanie nežiadúce. V tomto okamihu máte iba jednu možnosť, zdvihnúť citlivosť snímača ISO a dosiahnuť kratší čas závierky, ktorý "zmrazí" nežiadúci pohyb v obraze. Panasonic FX30 ponúka kombináciu oboch (v režimoch šport, deti, zvieratá). Optický stabilizátor obrazu v spojení s inteligentným riadením citlivosti ISO. Procesor údajne zisťuje dokonca pohyb v obraze a automatické nastavenie citlivosti zvýši podľa potreby hodnotu ISO až na 1250. Samozrejme nejde to bez dopadu na kvalitu zobrazenia, ale toto je fyzikálna zákonitosť. Podobne ako u filmu je fotograf nútený siahnuť po filme z vyššou citlivosťou, ktorý je tiež viac zrnitý, tak aj pri vyššom nastavení ISO je nutné počítať s poklesom kvality zobrazenia. Každý fotoaparát sa so zvýšeným šumom borí pomocou firmvéru a každý výsledok je v podstate individuálny. Niektoré aparáty sa s ním vysporiadajú lepšie, niektoré menej. O tom ale až v nasledujúcej kapitole. Na užívateľský komfort majú vplyv aj motívové programy slúžiace na bezstarostné fotografovanie v rôznych situáciách. Tých má FX30 až 20 a pokrývajú naozaj rôzne motívy od západu slnka po fotografovanie pod vodou. Inováciou u tohto aparátu je možnosť nielen zaznamenať do fotografie dátum, kedy bola vytvorená, ale je možné aktivovať aj časové počítadlo, pomocou ktorého hneď viete, v ktorý deň dovolenky bol ktorý obrázok zachytený, alebo môžete sledovať rast detí v mesiacoch... Nie je to kľúčová fotografický funkcia, ale v praxi celkom poteší, keďže dovolenku a zážitky z nej si pamätáme práve poľa počtu a poradia dní a nie podľa dátumov. Z hľadiska správania sa fotoaparátu v teréne nie je možné FX30 veľa vyčítať. Snáď trochu pomalšie zaostrenie na dlhom konci objektívu za nedostatku svetla. Naopak, treba vyzdvihnúť pomerne slušné časy zaostrovania za normálnych podmienok, stabilizátor obrazu, užívateľské rozhranie, kalendár s počítadlom...  

denné svetlo, min. zoom 28mm max. zoom, 100mm 100% výrez

neutrálne zobrazenie červenej, denné svetlo, min. zoom denné svetlo, max. zoom min. zoom max. zoom

pleťová farba, priame slnko + fill in blesk 100% výrez priame protisvetlo, FI blesk, odlesky a závojovanie

priame protisvetlo, fill in blesk výrazná červená kontrastná scéna z osvetlenou bielou

Obrazová kvalita
Panasonic je tak trochu známy kvalitou svojich objektívov, určite teda aspoň tých, ktoré nesú nápis Leica. To je aj prípad FX30 a naozaj, na takýto malý kompaktík je ostrosť a kresba objektívu na veľmi vysokej úrovni. Až v extrémnych rohoch obrazu cítiť mäkšiu kresbu a rozlíšenie detailov. Na foťáčik o rozmeroch cca. 95 x 52 x 22mm je to výborné. Podanie farieb je za bežných okolností verné, pri veľkom podiele červenej v obraze dochádza niekedy k jej presaturovaniu. Je zaujímavé sledovať, že červené strechy dómu a hradu ostávajú menej vyhranené (viac verné) a nákupné tašky alebo červená v štúdiovej scéne je už dosť vyhranená. Rozoznať a správne zobraziť sýte červené, oranžové, ale aj zelené tóny je pre digitálne fotoaparáty zaťažkávacou skúškou. Aj túto, s výnimkou občasného presaturovania veľkej plochy červenej farby, zvládol Panasonic Lumix FX30 dobre. Keď sme v predchádzajúcej kapitole pochválili stabilizátor obrazu Mega O.I.S. malo to svoje opodstatnenie. S menším senzorom a s vyšším rozlíšením stúpa tendencia digitálneho šumu v obraze. FX30 nie je výnimka, skôr príkladné potvrdenie pravidla. Šum je dobre zvládnutý do ISO 200. Aj pri najnižších citlivostiach je ho však v jednoliatych plochách vidieť a aj snahu o jeho odstránenie. To sa samozrejme prenáša na rozlíšenie detailov v obraze, ktoré je málinko nižšie už pri ISO 200. Pri ISO 400 šum opäť stúpa a jeho odstránením sa opäť strácajú jemné detaily v obraze. ISO 800 a vyššie je použiteľné iba na veľmi malé aplikácie a platí preň príkaz "emergency use only". Teda použiť iba v prípade, že inak ostrú fotografiu urobiť nejde. Fotografie pri citlivosti ISO 800 a viac sú poznačené vysokou úrovňou šumu a zvláštnymi efektmi z jeho odstraňovania - vyhladenie detailov, farebné zhluky a mapy, celkové zníženie farebnosti. Práve preto je aj u kampaktných fotoaparátov dôležitý optický stabilizátor obrazu, ktorý vám pomôže udržať ISO na nižších hodnotách. Zaťažkávacia skúška pre objektív - fotografovanie do protisvetla - nám ukázala slabinku objektívu. Pri takomto fotení sa na objektíve vytvárali miestami odlesky fialovej alebo zelenej farby, alebo bol cez obraz potiahnutý závoj, ktorý mal za následok zníženie kontrastu a kresby detailov. Samozrejme, fotoaparát, ako väčšina kompaktov má tendenciu v protisvetle podexponovať, ľahko však expozíciu skorigujete úpravou expozície do plusu a zapnutím fill in blesku, ktorý presvetlí tvár osoby fotografovanej v protisvetle. Keď už sme pri portrétoch, pleťové tóny tento Panasonic zobrazuje verne, s príjemným posunom k teplým farbám a bez nadmernej tendencii k purpurovej. Aj za jasného slnečného počasia odporúčam pri portrétoch použiť vynútený blesk, aj keď si ho automatika nevyžaduje. Docielite tým živšie oči portrétovanej osoby a potlačenie ostrých tieňov pod očnými oblúkmi, nosom a bradou. Musíte byť samozrejme natoľko blízko k fotografovanej osobe, aby ju blesk mohol zasiahnuť a osvietiť. Trochu je potrebné sa pritom pohrať s korekciou expozície. Posledným testom býva nočné fotografovanie a fotografovanie štúdiovej scény. Prvé dopadlo vcelku dobre, hlavne so zreteľom na farby. Tie sú atraktívne teplé s kontrastom modrého zvyškového svetla v oblohe. Aj tu sa ukázala náchylnosť objektívu reflexovať a závojovať, hlavne v okolí silných zdrojov svetiel. Bežné nočné scény však FX30 zvláda s prehľadom aj vďaka rozsahu závierky od 8s-1/2000s, dokonca v niektorých motívových programoch (napr. hviezdnaté nebo J - starry sky) až 60s. V štúdiovej kompozícii sa v podstate potvrdilo vyššie povedané. Pekné a atraktívne farby so sklonom k silnejšiemu akcentu na červenú farbu, kvalitný objektív, ktorého rozlíšenie je trochu degradované úrovňou šumu a jeho odstraňovaním pri vyšších citlivostiach. Od ISO 800 radikálne zvýšenie šumu a jeho odstraňovanie aj s najjemnejšími detailmi obrazu. Efekt vodových farieb. Zaujímavo sa s hodnotou ISO mení aj farebnosť obrazu štúdiovej scény, kde sa postupne tento obraz desaturuje a ochladzuje - naberá viac na modrej a menej žltej. Zaujímavé je, že asi najvernejšiu farebnosť dosahoval fotoaparát pri ISO 400-800, aspoň pod umelým osvetlením v kombinácii s užívateľským nastavením vyváženia bielej na biely hárok papiera. Vyváženie bielej vonku pracovalo spoľahlivo, pod umelým osvetlením tiahlo veľmi do červena a žlta.  

makro, dobre zvládnutá výrazná žltá makro 100% výrez

ISO 400 ISO 800 ISO 1250

štúdiová scéna, ISO 100 štúdiová scéna, ISO 200 štúdiová scéna, ISO 400
štúdiová scéna, ISO 800 štúdiová scéna, ISO 1250 štúdiová scéna, automatické vyváženie bielej, ISO 100

večerná fotografia nočná fotografia, atraktívne farby 100% výrez odlesky v silnom protisvetle, malé závojovanie

Záver
Zadeliť fotoaparát Panasonic Lumix DMC-FX30 k jeho potencionálnym užívateľom je pomerne jednoduché. Je určený tak trochu pohoďákom, ktorí sa nechcú špárať v rôznych nastaveniach, no sem tam sa s nimi trochu pohrajú. Je určený pre tých, ktorí vyznávajú miniatúrnosť a štýl, hlavne farebné variácie aparátu vyzerajú imidžovo. Je určený pre tých, ktorí pomocou motívových režimov vyfotografujú bez námahy udalosti, ktoré bežia okolo a tešia sa z dobrých fotografií a hlavne z ich obsahu. Nie je určený pre tých, ktorí chcú často fotografovať za zníženej hladiny osvetlenia, alebo chcú tlačiť veľké reprodukcie a nie je určený ani tým, ktorý si fotografie prezerajú v 100% priblížení na monitore a počítajú pixely a zrniečka šumu. Môžete kľudne popremýšľať, či sa náhodou nehodí aj do vášho vrecka, vojde sa aj do toho na košeli.  

+ rozmer a váha
+ relatívne rýchle operačné časy
+ kvalita objektívu (pozri protisvetlo)
+ verné zobrazenie farieb, atraktívnosť fotografií
+ stabilizátor obrazu
+ inovatívny kalendár s počítadlom
+ pekné a kvalitné nočné fotografie (pri najnižšej citlivosti ISO)  

- zvýšený šum pri vyšších citlivostiach ISO
- občasne prehnaná červená
- odlesky a závoj v protisvetle
- automatické vyváženie bielej pod umelým osvetlením    

 

Július Kotus

 © Ing.Ladislav Biath - LB International, Právne podrobnosti created by netropolis, s.r.o. 
Nakalibrujte si Váš monitor pomocou kontrolnej stupnice: