Europhoto - úvodná stránka
Vyhľadávanie Moje konto
 
  Vyhľadať v kategórii:  
klúčove slovo
 
 





Partneri







Prihlásenie:

meno
heslo

Registrácia


Využite všetky možnosti a funkcie fotobanky.
Zaregistrujte sa

Nikon D40

09.03.2007

 

V dnešnej dobe, keď sa výrobcovia pretekajú v počte pixelov u digitálnych fotoaparátov, si možno poviete, že predstaviť digitálnu zrkadlovku so šiestimi megapixelmi je trúfalosť. Kto však naozaj potrebuje 10 Mp? Sú to možno štúdiá, profi fotografovia alebo tí, ktorí potrebujú fotografie extrémne zväčšovať. Sledujeme však na druhej strane aj iný jav - s počtom pixelov zároveň spravidla stúpa digitálny šum v obraze a klesá dynamický rozsah (schopnosť zachytiť detaily v tieňoch a svetlách), nehovoriac o väčších nárokoch na pamäťové média, procesor počítača, na ktorom sa fotografie upravujú a aj miesto na hard disku, kde si fotografie ukladáme. Dobre spracovaný RAW zo 6Mp zrkadlovky pritom stačí aj na výstavný formát A3. Všetko už potom záleží na použitom objektíve. Skúsme sa teda pozrieť, ako si v praxi počína najnovšia, 6 megapixelová, zrkadlovka od Nikonu D40.
 


 

 

Dizajn a ergonómia 


Nikon D40 absolvoval ďalšiu odtučňovaciu kúru. Telo je výrazne menšie a ľahšie a je takmer porovnateľné so 400D od Canonu. Našťastie konštruktéri pamätali na dobrý komfort a istotu pri používaní a tak sa grip pre uchopenie pravou rukou priveľmi nezmenšil a tvarom sa ešte viac prispôsobil dlani (aspoň mojej). Vidieť to pri čelnom pohľade na fotoaparát a ešte viac pri pohľade zhora. Pri čelnom pohľade ešte uvidíte spúšť s ovládačom zapnutia/vypnutia fotoaparátu. Na gripe pod nimi sa nachádza IR čidlo a vedľa pomocné svetlo pre zaostrovanie v podobe bielej lampičky. Z priameho čelného pohľadu je potom už vidieť iba tlačidlo na uvoľnenie objektívu z bajonetu. Bajonetu sa týka jedna podstatná zmena oproti zrkadlovkám Nikon. Ten nemá vlastný pohon pre objektív a tak funguje iba s objektívmi, ktoré majú vstavaný mikromotor. Automatické zaostrovanie teda nebude fungovať so staršími "D" objektívmi, ktoré ním nedisponujú, čo je na škodu. Objektív na testovanie sme mali setový AFS DX ED Nikkor 18-55, f3,5-5,6 G II, ktorý sa ukázal optický na veľmi dobrej úrovni, ale o tom až v ďalších kapitolách. Vstavaný blesk sa po vyklopení dostáva pomerne vysoko nad objektív a tak je predpoklad, že pri portrétoch nebude spôsobovať veľké problémy s červenými očami. Zadná strana tradične obsahuje najviac tlačidiel a ovládacích prvkov, aj keď je ich menej, ako sme u digizrkadloviek zvyknutí. Na ľavej strane od veľkého (2,5 palcového) displeja sa nachádza tlačidlo play na zobrazenie vyfotografovaných záberov. Pod ním tlačidlo menu a tlačidlá +/- na zväčšovanie/zmenšovanie prezeraných záberov. V strede nad displejom sa nachádza hľadáčik. Jeho veľkosť je podobná ako u predchodcov (D50) a teda sa výrazne nezväčšil, na rozdiel od D80, ktorý má oproti D70s hľadáčik výrazne väčší. Vpravo od hľadáčika je tlačidlo AE-L/AF-L, ktoré slúži na blokovanie expozície a automatického zaostrovania. Vedľa neho je otočné koliesko na voľbu hodnôt. Pod ním sa nachádza voľná plocha na opretie palca pri držaní fotoaparátu, čo sa ukázalo ako veľmi praktické pre pevné a isté držanie fotoaparátu. Potom už nasleduje iba štvorsmerové tlačidlo na pohyb v menu so stredovým tlačidlom OK na potvrdenie voľby. Posledným je tlačidlo delete na vymazanie fotografií. Pri pohľade zhora zaujme veľký otočný kotúč pre voľbu režimov fotografovania. Okrem plnej automatiky a šiestich motívových programov ponúka aj voľbu pokročilej automatiky program (P), kde si môžete voliť korekciu expozície, blesku a iné nastavenia a poloautomatické režimy priority clony a času a nakoniec aj plne manuálny režim, kde si môžete clonu a čas voliť sami a mať tak plnú kontrolu nad výsledným obrazom. Škoda len, že si účinok pracovnej clony nemôžete vyskúšať v hľadáčiku fotoaparátu jej zatiahnutím do pracovnej polohy. D40-ke totiž chýba tlačidlo na kontrolu hĺbky ostrosti. Medzi otočným kotúčom režimov a spúšťou sú dve tlačidlá, z ktorých jedno slúži na zobrazenie informácií na displeji a druhé na korekciu expozície, resp. na voľbu clony v manuálnom režime fotografovania. Pravá strana fotoaparátu (z pozície fotografa) je čistá a nachádzajú sa na nej len dvierka slotu pre SD karty. Na opačnej strane nájdeme tlačidlo na vyklápanie blesku a jeho korekciu a pod ním tlačidlo samospúšte, ktoré je zároveň tlačidlom Fn - programovateľné tlačidlo funkcií. Na spodnej strane je kryt batérie a závit na statív. Ergonómiu fotoaparátu hodnotím ako veľmi dobrú, aj keď ako pomerne dlhodobého užívateľa D70s mi trochu chýbal stavový displej a pri nastavovaní funkcií ma otáčanie aparátu a sledovanie displeja vzadu trochu zdržiavalo. Je to asi vec zvyku a oželenie ďalšieho displeja je vyvážené nižšou cenou a hmotnosťou (veľkosťou). Aj keď je fotoaparát veľmi malý a ľahký, drží sa pomerne dobre a použité plasty pôsobia dôveryhodne. Keďže som už medzitým držal aj Nikon D80, hľadáčik u D40 sa mi zdal trochu malý, ale opäť musím podotknúť, že je na tej istej úrovni, ako voľakedy u D70/D70s a za väčší hľadáčik by si užívatelia pravdepodobne museli priplatiť. Všetky tlačidlá a ovládače vykazovali pravú mieru odporu a nehrozí ich mimovoľné prepínanie. Takže ak to mám zhrnúť, medzi jednoznačné plusy patrí kvalita plastov, ovládačov a tlačidiel, zachovanie pevného a väčšieho gripu a poloha vyklopeného vstavaného blesku vysoko nad objektívom. Mínusmi, ktoré sú skôr vecou ceny ako slabého spracovania, sú absencia stavového displeja, menší hľadáčik a nekompatibilita bajonetu (automatického zaostrovania) so staršími objektívmi bez vstavaného mikro-motora.  

 

V praxi


V rýchlosti fotoaparát nijako nezaostáva za ostatnými vstupnými zrkadlovkami. Zapnutie je okamžité, teda okamžite ste schopný vytvoriť snímok, pokiaľ si nepotrebujete skontrolovať nastavenia fotoaparátu. Ak potrebujete, tak si približne sekundu počkáte na zobrazenie hodnôt na displeji. Je to konštrukčná záležitosť základných zrkadloviek, u ktorých pre ekonomiku a rozmery zrušili druhý, tzv. stavový displej. Ten u väčších zrkadloviek nabieha okamžite pri zapnutí fotoaparátu a poskytuje informácie o základných nastaveniach fotoaparátu. Ani sekunda však nie je dramatická a preto nie je čo riešiť. Ak fotografujete tak rýchlu akciu, ktorá vás môže v priebehu sekundy prekvapiť, aj tak už máte dopredu nastavený fotoaparát. Čo mne na odstránení stavových displejov najviac vadí, je to, že veľký displej oproti stavovému vyžaruje omnoho intenzívnejšie svetlo a tak môže byť v určitých chvíľach rušivý (napr. pri fotografovaní v divadle, na koncerte...). V rýchlosti zaostrovania D40-ka nesklamala a so setovým objektívom AFS DX ED Nikkor 18-55, f3,5-5,6 G II  dosahovala veľmi dobré výsledky v podobe 0,2-0,3s na širokom konci a 0,3-0,4s na dlhšom. Za zníženej hladiny osvetlenia niekedy na dlhom konci fotoaparát preostril, ale to iba výnimočne. Nápomocná sa ukázala aj lampa s pomocným svetlom pre zaostrovanie. Je príjemnejšia ako emitovanie svetla pomocou série zábleskov, ako to robí konkurencia. Od záberu k záberu to D40 trvá práve toľko, aby ste uvoľnili spúšť a znovu zaostrili. Nijako vás tak prístroj nezdrží. Okrem toho má D40 aj kontinuálne snímanie, ktoré dosahuje hodnoty 2,5-2,6 obr./s a to neobmedzene až do zaplnenia pamäťovej karty! S RAW formátom je to samozrejme trochu pomalšie a obrázkov v tomto formáte zvládne D40 cca 6 za sebou, kým spomalí a vyprázdni operačnú pamäť. Fotoaparát tak nesklame ani pri rýchlom deji. Oproti drahším zrkadlovkám má snáď len o trochu pomalší návrat zrkadla do normálnej polohy, čo sa odrazí v málinko dlhšom zatmení hľadáčika. Oproti kompaktom a nižšiemu radu zrkadlových aparátov je však
D40-ka na tom rýchlosťou veľmi dobre.  

 

Obrazová kvalita

 

denné svetlo, min. zoom denné svetlo, max. zoom 100% výrez

 
atraktívna modrá v kombinácii s teplými farbami na slnku môže byť čevená príliš saturovaná farby, denné svetlo farby, denné svetlo

zapadajúce slnko, teplé pleťové tóny 100% výrez fill in blesk na potlačenie ostrých tieňov chladnejšie podanie farieb v tieni

priame protisvetlo, farebné reflexy priame protisvetlo + fill in blesk nepriame protisvetlo, malá strata kontrastu

Keď som stiahol fotografie z D40 do počítača, na svete bolo ďalšie udivené indiánske "uf uf". Príčinou boli farby. Dajú sa charakterizovať ako výnimočné živé, atraktívne a spôsobujúce vnímanie obrázkov ako 3D. Modrá je krásna, obloha je dokonale azúrovomodrá, pričom žltá a červená sú stále výrazné. Tá posledná možno až príliš. Podanie farieb pripomína výborné filmy Konica impressa. 3D vnímaniu napomáha aj extrémne nízka zrnitosť. Aj pri ISO 800 je ťažko objaviť nejaký šum, úspech môžete mať iba v jednoliatych tieňoch. Firmvér na spracovanie obrazu a potlačenie šumu zdá sa urobil veľký pokrok. Oproti ostatným 6-8 Mp zrkadlovkám D40 ponúka pravdepodobne najhladší výstup do ISO1600 pri súčasnom zachovaní vysokej úrovne detailov v obraze, aj keď určité zmäkčenie obrazu pri extrémne vysokých hodnotách ISO nastane.  Prednastavené hodnoty kontrastu, farieb a doostrenia sú skombinované tak, že fotografie možno úspešne tlačiť priamo z fotoaparátu bez ďalších úprav na počítači. Jednoducho zoberiete kartu a odnesiete do minilabu a prídete si pre krásne a živé fotografie (za predpokladu, že vám to v labe nepokazia). Algoritmus na spracovanie JPG súborov aj napriek svojej snahe o kontrast a atraktívnosť nepôsobí príliš deštruktívne na detaily v obraze. Samozrejme, RAW zachová ešte viac detailov a ich kresba je na 6 Mp fotoaparát až neuveriteľná. Viem si predstaviť, že fotografie s použitím objektívu s pevným ohniskom by boli ešte detailnejšie a ostrejšie. Kvalita obrazu sa v totiž v prvom rade odvíja od objektívu a od toho, aké množstvo detailov a farieb sprostredkuje snímaču a procesoru vo fotoaparáte. Potom je rad na ňom, aby analógový elektrický signál zo snímača bol úspešne transformovaný do digitálnych dát nesúcich údaje o farbe a intenzite svetla každého pixelu. Procesor sme už pochválili a treba pochváliť aj objektív, ktorý vzhľadom na svoju cenu odvádza dobrú robotu. Samozrejme má svoje nedostatky, ktoré sa prejavia v najťažšej skúške pre objektívy - fotografovanie do protisvetla, kde vznikajú viaceré reflexy s modrým a fialovým farebným nádychom. Inak si objektív vedie dobre aj v plošnom protisvetle, kde dochádza iba k malej strate kontrastu. Ako už býva zvykom, fotoaparát sme otestovali aj v noci (teda konkrétne pred svitaním), kde opäť exceloval. Hladký obraz, veľa detailov a krásne farby. Paráda. Asi by som ho predbežne vyhlásil za najlepšiu 6Mp digitálnu zrkadlovku.  

farby pri zatiahnutej oblohe farby pri zatiahnutej oblohe ISO 1600, umelé osvetlenie

ČB režim, ISO 800 výborne zvládnutá citlivosť ISO 800 100% výrez

nočná fotografia, pred svitaním ostré protisvetlo môže spôsobiť reflexy farby a prekreslenie detailov 100% výrez

Záver
V závere väčšinou zhrniem klady aj mínusy aparátu a fotoaparát odporúčam pre tú skupinu koncových používateľov, pre ktorú je aparát určený. V prípade D40 však vzhľadom na cenu nie je čo vytýkať, snáď chýbajúci stavový displej, tlačidlo na kontrolu hĺbky ostrosti alebo absencia automatického ostrenia v kombinácii s objektívom bez vnútorného ostriaceho motorčeka. Naproti tomu D40 splní, ba predčí všetky očakávania na rýchlosť v danej cenovej kategórii a podobne je tomu aj s obrazovým výstupom, ktorý je naozaj výborný. D40 si tak nájde svoje miesto v taškách amatérskych fotografov a fotografických entuziastov, ktorým stačí 6 Mp alebo ktorí nechcú a nepotrebujú zahlcovať pamäťové karty a počítač veľkým objemom dát. Touto voľbou ušetria miesto, no nie na úkor kvality.  

štúdiová scéna ISO 200 štúdiová scéna ISO 400 štúdiová scéna ISO 800

štúdiová scéna ISO 1600 prevod na šedú škálu RAW vs JPG

+ pohodlný a bezpečný grip a celkový dizajn fotoaparátu
+ rýchlosť reakcií
+ malá megáž súborov JPG (2-3 Mb), pričom kvalita zostáva zachovaná
+ farby, farby počas dňa, farby v noci, farby
+ rozlíšenie a nízka úroveň šumu  

- absencia stavového displeja
- absencia tlačidla na kontrolu hĺbky ostrosti
- absencia automatického ostrenia s objektívmi bez vnútorného motorčeka
- miestami možno príliš výrazná červená    

objektív DX ED Nikkor 18-55, f3,5-5,6 G II 
+ vzhľadom na cenu veľmi dobré rozlíšenie
+ rýchle zaostrovanie
+ atraktívne farby (aj vec fotoaparátu)  

- reflexy v extrémnom protisvetle
- malá strata kontrastu v plošnom protisvetle  

Július Kotus

 © Ing.Ladislav Biath - LB International, Právne podrobnosti created by netropolis, s.r.o. 
Nakalibrujte si Váš monitor pomocou kontrolnej stupnice: